קושי כאתגר
קושי כאתגר
אוקטובר 2, 2013
תוספי תזונה
תוספי תזונה חכמים
אוקטובר 24, 2013
קושי כאתגר
קושי כאתגר
אוקטובר 2, 2013
תוספי תזונה
תוספי תזונה חכמים
אוקטובר 24, 2013

צמחי מרפא סיניים

צמחי מרפא סיניים

צעדים ראשונים לשימוש בצמחי מרפא

שמאנים שהיו רופאי השבטים הקדומים היו אלה שמיסדו את השימוש בצמחים לריפוי בנוסף לשיטות אחרות, האזכורים הראשונים לשימוש ב צמחי מרפא סיניים מופיעים כבר אצל הקיסר הסיני הצהוב בספר שאלות פשוטות, שם הוא שואל את השר הממונה על הבריאות: " שמעתי שבזמן העתיק נהגו השמאנים לרפא מחלות על ידי העברת אנרגיה וכוח החיים שלהם, ואילו כיום אנו נוהגים להשתמש בצמחי מרפא ובמחטים, מדוע ? "  עונה השר: "חייהם של בני האדם היום בריאים פחות ומסובכים יותר, ואין די בהעברת אנרגיה כדי לרפא מחלות" .

היסטוריה של צמחי מרפא

בסוף תקופת שושלת האן (206 – 220 לפנה"ס) חל מפנה בגישה המאגית אל הרפואה והצמחים, עקב התפתחות תיאוריות  כמו הין – יאנג , חמשת האלמנטים, קשרי הגומלין אדם-טבע-סביבה ועוד.
החל מתקופה זו ואילך החלה להצטבר ספרות רפואית מרשימה בעושרה שעסקה ב רפואה סינית , במיון ובהגדרה של צמחים שונים על פי סוג השפעתו של הצמח הבודד על תופעות פיזיולוגיות אנושיות שונות. כך הופיעו בכתובים נוסחאות משולבות של צמחי מרפא סיניים וצמחי מאכל. בכתובים הופיעו תיאורי הקשרים שנמצאו בין תכונות הצמחים לסימני המחלות.

מוצרים שמוזכרים במאמר שעשויים לעניין אותך

TSF פלוס

התפתחות רפואת צמחים

כך התפתחה הגישה האופיינית של רפואה סינית מסורתית, אשר שגורסת שבאבחון ובטיפול הדגש יהיה על הסימפטומים ובקשר שלהם עם מבנה הגוף והנפש האישי של המטופל, מכיוון  שאין הכרח שאצל כל האנשים הסימפטומים יהיו דומים, חשוב לציין ולהדגיש כי המידע הרפואי העומד בבסיסה של רפואה סינית מסורתית, נאסף ברובו המכריע מתוך התבוננות על בני אדם ולא על חיות מעבדה , עובדה זו מסבירה את הדיוק המפורט והשימושי של התיאורים השונים. (רפואה סינית מכנה לעיתים את הרפואה המערבית "רפואת עכברים" היות ורוב המחקרים נעשו על חיות מעבדה).

כיוונים וגישות ברפואת צמחים

מסוף שושלת האן ואילך התפתחה תורת צמחי מרפא ומאכל בשני כיוונים עיקריים, האחד, חקירה וחיפוש אחר צמחי מרפא חדשים בתוך ומחוץ לסין, הכיוון השני התמקד בהתאמת הצמחים למודלים שונים של חשיבה וזאת מתוך הסתמכות על ניסיון עשיר שהצטבר.  בנקודת זמן זו התפתחו ותועדו פילוסופיות סיניות שתמכו בצורך של הבנת תפקודי הגוף והטבע שסובב אותו, כך התפתחה הפילוסופיה של ין יאנג שעל פיה הם חילקו את כל מערכות החיים והגוף לשתי איכויות, מצב אשר בו זמנית הם דבר והיפוכו וגם משלימות זו את זו. לפיכך, כל תופעה מוגדרת על פי מידת ין או יאנג שבה, ובכל מקרה היא תמיד מכילה את שני האספקטים גם יחד בבחינת שני ניגודים משלימים. בעזרת האיזון של שני כוחות אלו יכלו הסינים להבין את העקרונות והסדר והאיזון של המערכות ביקום ובאדם. כאשר ההדדיות מפסיקה להיות מאוזנת  הסדר הטוב נפגע (כמו בעת מחלה). הסינים הבינו כי בעזרת תזונה מאוזנת שמכילה את כל הטעמים, הצבעים, הריחות המרקמים ועוד תכונות כמו  מצרפיות יתנו לגוף האדם את התועלת המירבית, על ידי כך הגוף יתפקד במיטבו וידע להיות חסון ועמיד בפני מחלות ובמידת הצורך יתמודד עם מצבים אלה בקלות.

התפתחות פילוסופיה של צמחי מרפא סיניים

מתוך ניתוח והבנת מצבים, הסינים נוכחו לדעת כי בעזרת תזונה מרוכזת ומכוונת למערכת גוף ספציפית שנמצאת במצב של חסר הם יוכלו לתמוך בה, להביא למצב שאותה מערכת גוף תוכל לשקם את עצמה ולהחזיר את הגוף למצב של איזון. זוהי פילוסופיה סינית של תחזוקת הגוף איזונו והזנתו. יתרון חשוב ובולט של צמחי מרפא סיניים הוא בטיחותם הגבוהה. צמחי מרפא סיניים נבחנו במשך הדורות בשימוש בבני אדם ונמצא שכמעט ואין להם כלל תופעות לוואי. השימוש ב צמחי מרפא סיניים יוצר תהליכים שיקומיים בגוף תוך יצירת איזון מחודש של מערכות הגוף. תורת צמחי מרפא סיניים מתייחסת למדדים רבים לגבי תכונותיהם של צמחי מרפא שונים. מדדים כגון לאיזה כיוון ואיבר פונה הצמח בגוף, לאיזה מרידיאן הוא מתחבר, הטמפרטורה האנרגטית של הצמח וטעמו האנרגטי. כל המדדים הללו לגבי אותם צמחי מרפא סיניים משמשים בעבור המטפל אבני דרך במחשבתו לבניית פורמולה של צמחי מרפא סיניים, בתוך כך נלקחים בחשבון ההשפעות ההדדיות שבין צמחי מרפא מסוגים שונים וכן בתכונות המעצימות את ההשפעה הטיפולית של צמחי מרפא אלו.

שימנוש בצמחי מרפא סיניים בקליניקה

צמחי מרפא שבהם אני נעזרת בטיפול כוללים צמחי מרפא סיניים ומערביים, הצמחים ניתנים במגוון טכניקות, כתוספת לתזונה, כחליטה לשתייה, בכמוסות ובשמנים. חלקם לתקופות טיפול קצרות וחלקם ניתנים כתחזוקה שוטפת והופכת להיות חלק מהתזונה היומיומית של האדם.
חלק מתוך צמחי מרפא סיניים הם בהגדרתם גם צמחי מאכל וניתנים דרך תוספי תזונה. התאמה אישית של פורמולות טיפוליות של צמחי מרפא סיניים מצריכה איבחון מעמיק של תסמונות המחלה או חוסר האיזון של המטופל. איבחון הכולל שאלות לגבי אורח חייו, עיסוקו, היסטוריה רפואית ואישית של המטופל. מידע זה משמש כבסיס ממנו נבנית תוכנית המשלבת תזונה,צמחי מרפא סיניים להם הוא זקוק שנגזרו מהממצאים שעלו באיבחון.

מעוניינים לקבל טיפול או לפתור בעייה רפואית באמצעות צמחי מרפא סיניים ?  צרו קשר כאן

Print Friendly, PDF & Email
שתף
שנדבר? דילוג לתוכן