חיזוק-מערכת-החיסון-בחורף
חיזוק מערכת החיסון בחורף
דצמבר 7, 2016
שנת תרנגול אדום 2017
שנת תרנגול אדום 2017
ינואר 25, 2017
חיזוק-מערכת-החיסון-בחורף
חיזוק מערכת החיסון בחורף
דצמבר 7, 2016
שנת תרנגול אדום 2017
שנת תרנגול אדום 2017
ינואר 25, 2017

שמנים צמחיים ותועלתם הבריאותית

שמנים צמחיים ותועלתם הבריאותית

שמנים צמחיים ותועלתם הבריאותית

שמנים צמחיים ותועלתם הבריאותית למד האדם להכיר ולהפיק משחר ההיסטוריה, האדם למד להפיק שמן מקורות צמחיים ובעיקר שמני זית.
שמנים שימשו למאכל, מאור, בישום ומסחר. התועלת התזונתית והבריאותית הפכו את השמן למרכיב מרכזי בפולחן הקדום.
מאוחר יותר בפולחנים של דתות רבות. בתנ"ך מוזכר שמן ובעיקר שמן זית 140 פעמים. שמן ובעיקר שמן זית שימש לזבחים ולמנחות,
למשיחת מלכים, כוהנים ועוד. כל אלו באו מתוך הכרה והערכה לתועלת הבריאותי

מהם שמנים צמחיים ?

שמנים צמחיים הם שם תואר כללי לנוזלים שומניים אשר אינם מסיסים במים. שמנים צמחיים מופקים מזרעים, קטניות, פירות שונים ואגוזים למיניהם.
שמנים צמחיים משמשים בשיטות שונות של בישול והכנת מזון, לתיבול ולשימור מזון. שמנים צמחיים הם מקור חשוב לאספקת שומנים בתפריט תזונתי מאוזן
וכן לאספקת ויטמינים ומרכיבים תזונתיים רבים לשמירה על הבריאות.

מוצרים שמוזכרים במאמר שעשויים לעניין אותך

חשיבות ותועלת בריאותית של שמנים צמחיים

לצורך אבחנה בתועלת הבריאותית של שמנים צמחיים יש להתייחס למספר נתונים (באחוזים)

  • חומצות שומן רוויות (רוויות אטומים של מימן)
  • חומצות שומן חד בלתי רוויות
  • חומצות שומן רב בלתי רוויות (אומגה 3, אומגה 6 )

גוף האדם אינו מסוגל לייצר בעצמו חומצות שומן רב בלתי רוויות ולכן עליו לקבל חומצות שומן חיוניות ולייצר מהן חומצות שומן אלפא לינולאית
וחומצות שומן אפלא לינולינית. (ALA)

שמנים צמחיים הם מקור יעיל לאספקת אנרגיה זמינה לגוף.

שמנים צמחיים מכילים פיטוסטרולים ובמיוחד ß-sitosterol ,  campesterols אלו מהווים מרכיב חיוני בקרומי התאים ותפקידם למנוע את ספיגת הכולסטרול מהמזון, להוריד רמות של כולסטרול מסוג LDL , לשמור על בריאות הלב וכלי הדם ולתרום להפחתת מצבים דלקתיים בגוף.
שמנים צמחיים אמנם עשיר בקלוריות אשר חלקן הרב מגיע ממקור של חומצות שומן חד בלתי רוויות (MUFA), כמו חומצה אולאית אשר תורמת
להורדת רמות LDL ומגדילה רמות של HDL "הכולסטרול הטוב".
רבות נכתב אודות התועלת שבצריכת שמן זית איכותי לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם, לשמירה על מאזן ליפידים בדם ולמניעת מחלות רבות.
שמנים צמחיים מכילים ויטמין E ובמיוחד  gamma-tocopherol, וויטמין E הוא נוגד חמצון יעיל והוא חיוני לשמירה על בריאות תאי הגוף, הרקמות ומראה העור. הוא לוחם ביעילות ברדיקלים חופשיים ומשקם נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים.

שמנים צמחיים בעידן המודרני

עם התפתחות הטכנולוגיה והמדע נדדו שמנים וצמחים שמהם מפיקים שמנים בין יבשות והגיעו לכל מקום בעולם כמרכיב חיוני לתזונה, מרפא, מאור, קוסמטיקה, סיכה ותעשייה. מדע מתקדם בחן את המרכיבים התזונתיים והבריאותיים של כל מקור ממנו ניתן להפיק שמן שמנים סווגו בהתאם לתכולתם, ליתרונות שלהם ולהתאמתם לשימושים שונים, לדוגמא שמנים המתאימים לטיפול בעור ולתעשיית קוסמטיקה, שמנים לבישום, שמנים ארומתרפיים, שמנים לתעשייה, שמנים למאכל ושמנים למרפא בהם נתמקד.

שמן זרעי רימונים אורגני

שמן זרעי רימונים הבחירה הטבעית לחיזוק מערכת החיסון

מחקר שנעשה על ידי ארגון הבריאות העולמי קבע כי הרימון הוא הפרי הבריא ביותר בעולם וזרעי הרימון מהווים מקורה עוצמתי ומרוכז של התכונות הבריאותיות של הרימון. מחקר שנעשה בטכניון ופורסם בשנת 2001 ( ראה מקורות ). נמצא כי לשמן זרעי רימונים ישנה היכולת להגביר את מנגנוני ההשמדה העצמית (אפופטוזיס) של תאי סרטן ובמיוחד של תאי סרטן השד. במחקר נמצא כי אחוזי ההרס של תאים סרטניים היה בשיעור של  56% .
שמן זרעי רימונים הינו נוגד חמצון, נוגד דלקות, מאזן את חומציות העור ומשפר את הזנתו ואת מראה העור, מחדש ומאחה רקמות, ממריץ מחדש ומעודד צמיחה וגדילה של תאי אפידרמיס. השמן נוגד הזדקנות והתקמטות של העור, מגן מפני סרטן העור, משקם כוויות, מכיל נוגדי חמצון המורידים את חמצון הכולסטרול.
בכך מונעים יצירת רובד טרשתי הגורם לחסימות כלי דם וגורם למחלות לב ושבץ. מוריד רמות סוכר בדם ומטפל ברמות גבוהות של L.D.L.
עוזר בהורדת יתר לחץ דם, עוזר בטיפול בטחורים, משפר זיכרון, מכיל ריכוז גבוה של  GAMA- TOCOPORAL שהוא רכיב חשוב במניעת מחלת הסרטן ובמיוחד סרטן השד. שימוש בשמן זרעי רימונים משפר את האיזון ההורמונלי בגיל המעבר ומשמש ביעילות לטיפול בבעיות זיקפה. לא לחינם נחשב הרימון מאז ומתמיד כפרי המעורר תשוקה מינית ופריון. שמן זרעי רימונים עשוי במקרים רבים להאט אובדן סחוס בעקבות דלקות מפרקים.

שמן זרעי פסיפלורה

שמן זרעי פסיפלורה מתנה מהטבע לרוגע נפשי ולמניעת נדודי שינה

לשמן זרעי פסיפלורה ישנה תכולת מרכיבים בריאותיים גדולה אשר תורמים לרוגע נפשי , רכיבים אלו מקנים למוצר זה פעילות ויעילות להתמודדות עם מצבי אי שקט, לחץ נפשי ונדודי שינה. שמן זרעי פסיפלורה מכיל ריכוז של ויטמינים C, B1, B2, B3 , מינרלים: זרחן, אשלגן, נתרן, סידן וברזל וכן חומצת שומן חיונית ויטמין F  אשר מגן על כלי הדם. אחת התועלות העיקריות של שמן זרעי הפסיפלורה הינה רגיעה, שינה איכותית בעיקר לאלו הסובלים מנדודי שינה, חרדה ודיכאון, המכון הגרמני לתרופות אישר את השימוש בשמן זרעי פסיפלורה לטיפול במצבי אי שקט נפשי. שמן זרעי פסיפלורה מסייע ליצירת שינה רגועה ונינוחה והוא מתאים לילדים ולמבוגרים. שמן מזרעי הפסיפלורה מפיג תשישות, מסייע לשחרור שרירים מכווצים ונוגד עוויתות בטן, לכן  יעיל לשימוש במצבים של מעי רגיז ובכל מחלות המעי הקשורות למתח נפשי. שמן זרעי פסיפלורה מקל על חיי היומיום של הסובלים מאפילפסיה, הוא נוגד דלקות ומסייע במצבי אסטמה, מסייע להורדת יתר לחץ דם, מסייע ומקל על כאבי מחזור ועל תופעות גיל המעבר וגלי חום. שמן זרעי פסיפלורה מכיל מרכיבים תזונתיים המטיבים עם העור ומעניקים לעור גמישות ומראה צעיר כמו כן יש לשמן זרעי פסיפלורה השפעות חיוביות על השיער ותורמים למראה שיער בריא.

שמן קצח

שמן קצח לשמירה על בריאות הלב ולבריאות איתנה

ישנן סיבות רבות לכך שהכינוי "שמן מרפא הכל" ניתן לשמן הקצח. שמן קצח עשיר באופן יוצא דופן במרכיבים בריאותיים התורמים רבות לשיפור תפקודים גופניים ושומרים על הבריאות, עובדה זו הופכת את שמן הקצח למוצר חובה לכל אדם. שמן קצח עשיר מאד בחומצה לינולאית (חשוב לזכור כי גוף האדם אינו מסוגל לייצר בעצמו חומצה לינולאית) חומצה לינולאית מועילה מאד להורדת רמות כולסטרול, שומרת על הגמישות והבריאות של כלי הדם. חומצה לינולאית מחזקת את מערכת החיסון, תומכת בחילוף חומרים תקין, איזון רמות סוכר ורמות כולסטרול  ועל איזון ותפקוד הורמונלי תקין.

שמן גדילן מצוי

שמן גדילן יטהר את הגוף מרעילות וישקם נזקי כבד

שמן גדילן מצוי הוא המזון הטוב ביותר לניקוי הכבד, הפגת רעילות ולשיקום הכבד מנזקים הנובעים מחשיפה למרכיבים מזיקים. שמן גדילן מצוי מופק מזרעי הצמח והוא עוצמתי ומרכז תכונות תרפואיות ורכיבים פעילים אשר מצויים בזרעי גדילן מצוי. תהליך הפקת השמן נעשה מזרעי גדילן מצוי שנאספו מיבולי בר, זרעי גדילן מצוי עברו תהליך של כבישה קרה ומבוקרת והשמן המופק הוא עוצמתי ומרוכז ולכן יעילותו לניקוי הכבד ולשיקומו יחד עם לסילוק רעילות מהגוף היא הטובה ביותר. מחקרים בדקו ומצאו את המרכיבים ויעילותם המוכחת בשמן המופק מזרעי הגדילן.
שמן גדילן מצוי משקם נזקי כבד בקרב אנשים החשופים לזיהום סביבתי, למתכות כבדות ואנשים הצורכים אלכוהול, אנשים הסובלים מליקויים בתפקודי כבד ואנשים בעלי כבד שומני כתוצאה ממחלות, תרופות ותזונה לקויה. שמן זרעי גדילן מצוי הוא טעים ומומלץ לשימוש כתיבול לסלטים כך שהתועלת הבריאותית היא כפולה וטעימה.

שמן זית

שמן זית איכותי הוא מלך השמנים במטבח לשמירה על הבריאות

שמן זית נחשב לאחד מהמזונות הבריאים ביותר, כל מומחי התזונה ממליצים להוסיפו לתזונה היומית. התועלות הבריאותיות המשמעותיות שנבדקו והוכחו מחקרית הם:

  • הורדת רמות כולסטרול וטריגליצרידים מבלי לפגוע בכולסטרול הטוב
  • שמירה על כלי הדם והלב ומניעת מחלות כלי דם כליליות, שבץ , ומחלות לב.
  • שמן זית עוזר בהורדה וייצוב ערכי לחץ דם,
  • שמן זית מכיל מרכיבים נוגדי חמצון אשר נלחמים ברדיקלים חופשיים
  • שמן זית מקטין את ההסתברות למחלות הנובעות מכשל חיסוני והוא בעל יכולת השמדת תאים סרטניים
  • ערכים גבוהים של פוליפנולים הופכים את שמן הזית למרכיב בעל השפעה אנטי דלקתית
  • שמן זית מזרז הפרשת מיצי עיכול ומגביר את פעילות המעיים ועוזר בריכוך ובהקלה על יציאות.
  • שמן זית תורם באופן משמעותי ליציבות של רמות סוכר בדם ולוויסות חילוף חומרים מאוזן.
  • שמן זית מכיל כמות גבוה מאד של חומצות שומן חד לא רוויות אשר מאפשרות לו עיכול מהיר וקל.
  • שמן זית הוא מזון מזין, מגן ומטפח את העור והשיער ותורם למראה צעיר וחיוני
  • שמן זית מכיל כמות גדולה של נוגדי חמצון מסוג פולי פנולים אשר ידועים בתכונתם מעכבת החמצון ומשפרת את תפקודי הגוף, מערכת כלי הדם והלב. שמן זית מכיל כמות משמעותית של חומצה אוליאית, חומצה פלמיטולית, וחומצה לינאולית. אשר נמצאו כבעלי השפעה משמעותית על הבריאות.

מחקרים שנערכו על ידי ארגון הבריאות העולמי מצאו כי תזונה ים תיכונית עשירה בשמן זית איכותי נמצאה כתזונה הבריאה ביותר בעולם.

שמנים ארומתרפיים

שמנים ארומתרפיים נמצאו יעילים לשיפור תפקודי גוף ונפש

שמנים אתריים ברמה טיפולית מאושרת תקנית לבליעה נקראים שמנים ארומתרפיים.
באופן גורף לשמנים ארומתרפיים ישנה היכולת להועיל רבות לבריאותנו ללא תופעות לוואי, נזקים או התמכרויות, בין אם השימוש הוא בעזרת מפיץ שמנים, שאיפה ישירה מהבקבוק או בבליעה כאשר השמן הוא באיכות המאפשרת בליעה. חוש הריח שלנו הוא החוש היחיד המקושר לפעילות של המערכת הלימבית המוחית (חלק ממערכת עצבים במוח האחראית על הרגשות, מוטיבציה, זיכרון, למידה, ריח, ועל הקשרים שבין רגשות אלו) אשר נחשבת למרכז השליטה ברגשות. המשמעות היא כאשר אנו שואפים ניחוח של שמן ארומתרפי הוא פועל ישרות על המוח !
גירוי עצבי והמרצת חושי הריח היא כלי עוצמתי אשר בשנים האחרונות הפך לכלי טיפולי מעולה אשר מסוגל לטפל בהצלחה מרובה במגוון רחב של מחלות.
שמנים אתריים לשימוש ארומתרפי וריפוי באמצעות שאיפה והרחה ישירה הולכת וצוברת הצלחה רבה וקהל משתמשים הולך ומתרחב בהתמדה ונראה כי ארומתרפיה עומדת להיות כלי מפתח למחקר בתחום שהרפואה מעולם לא התייחסה אליו ולבטח שכלי זה יתפתח לשימוש ברפואה המודרנית.
היכולת של שמנים אתריים ותכולת החומרים ברמה המולקולרית אשר משפיעים על התפקוד הפיזיולוגי והתפקוד הפסיכולוגי האם הסיבה העיקרית למחקרים המתקיימים עתה בשימוש בשמנים ארומתרפיים לשיקום נזקים במוח הנובעים מפציעה או מגורמים ניווניים

המלצות תזונתיות וטיפוליות

את נושא השימוש שמנים צמחיים ותועלתם הבריאותית חשוב לזכור כחלק מהתפריט שלנו. שמן ממקור צמחי הוא בריא וחיוני לתזונה מאוזנת, למשקל גוף תקין ולשמירה על הבריאות נקודה .
מערכות גוף רבות מתפקדות במיטבן כאשר כולן ניזונות מכל מרכיבי התזונה הנחוצים לבניין הגוף ולשמירה על תפקודי גוף תקינים.
שמני איכות ממוקדים ידועים מלבד טעמם בתכונותיהם התרפואיות. שוב ושוב אנחנו מוצאים כי תרופות הסבתא וצמחים שונים אשר שימשו באופן מסורתי לטיפול אכן מכילים מרכיבים בריאותיים רבים. מחקרים עדכניים חיזקו את מה שהיה ידוע כאמונה או כתרופת סבתא. כיום אנו מודעים בעקבות מחקרים תזונתיים כי הרבה מאד תועלת תזונתית ובריאותית נמצאת במרכיבים אלו.
לפני מספר עשורים התפרסמו מחקרים שהיו נכונים לתקופתם כי שמן אינו בריא !  הפרסומים לא כללו את סוגי השמנים, את אופן הצריכה כולל חימום וטיגון, לא את הכמות והתדירות אלא רק עובדה אחת. "שמן גורם לתמותה ממחלות לב" לא הייתה התייחסות לשום עובדה נוספת ובעקבות כך רבו הפרסומים אודות כמות הקלוריות וכך צמחה הסברה כי שמן רע לבריאות.
חלפו מספר עשורים והתמותה ממחלות לב עלתה משמעותית וזאת למרות הפרסומים כי שמן מזיק לבריאות. מחקרים עדכניים בודדו את המרכיבים המזיקים מתוך השמנים השונים כגון חימום וטיגון ושימוש בשמנים רווים, כמו כן את כמות הצריכה היומית.
גולת הכותרת הייתה בגילוי כי ישנם שמנים אשר תורמים לבריאות. תהליך זה החל דווקא ממחקרים של איגוד הבריאות העולמי שחקר הרגלי תזונה גלובליים ומצא כי בתזונה ים תיכונית הידועה בבריאות ואריכות ימים ישנה צריכה מוגברת של שמני זית, מכאן החלו להתבצע מחקרים רבים אודות שמנים רבים המופקים מפירות, צמחים, אגוזים, זרעים וקטניות. תוצאות המחקרים חיזקו סברות ואמונות עתיקות יומין אודות התועלות התזונתיות והבריאותיות הטמונות במספר סוגים של שמנים צמחיים. כיום זו עובדה ידועה אודות שמנים צמחיים ותועלתם הבריאותית וכי יש להכניס לתפריט שמני מאכל פחות מוכרים מפירות, זרעים, אגוזים וקטניות היות ויש בהם ערכים תזונתיים ובריאותיים רבים ודי במספר טיפות עשירות בטעם כדי לשפר מצבי בריאות רבים.
בתחום בקרת המשקל ידוע כיום כי אנשים המעוניינים להפחית ממשקלם צריכים לכלול בתזונתם גם שמנים צמחיים. מנגנוני גוף רבים מזהים כי הגוף הפסיק לקבל שמן איכותי בתזונה ועל כן הגוף מתגונן, אוגר ולא מפרק רקמות שומן כחלק מתהליכי הרזייה ובמקומם הוא מפרק רקמות שריר ! לכן ניתן לראות אנשים המרזים בכל מקום בגוף מלבד שומן בטני בגברים ונשים ובשומן ירכיים ואחוריים אצל נשים. מסיבה זו מומלץ לאנשים המעוניינים לרזות לכלול שמנים צמחיים איכותיים בתזונתם וזאת כמובן בכמות מוגבלת ומומלצת.

מחקרים אשר נעשו בעולם בקרב אוכלוסיות מאריכות חיים (מאה שנים ויותר) מצאו כי המרכיב החשוב ביותר הוא התזונה, בתוך התזונה נמצא כי ישנו שימוש נרחב בקטניות, דגנים שחלקם אינו מכיל גלוטן, שימוש מצומצם מאד במזון מהחי ושימוש נדיב בשמנים שונים מהצומח.

כחלק מתהליך של שמירה על הבריאות ומבחירה בתזונה בריאה מומלץ לכל אדם בכל גיל ובכל מצב לעשות שימוש מושכל בשמנים צמחיים ובעיקר בשמנים איכותיים וכן בשמנים צמחיים מיוחדים בעלי תכונות תזונתיות ובריאותיות ייחודיים לתזונה יומיומית, לטיפול ולמניעה ובעיקר לשמירה על הבריאות ואיכות חיים.

ניתן לקבל המלצות תזונתיות אישיות בהקשר ל שמנים צמחיים ותועלתם הבריאותית ברמה האישית והבריאותית
לצורך זה נא צרו קשר כאן >>>

 

Print Friendly, PDF & Email
שתף
שנדבר? דילוג לתוכן