סידן
אוגוסט 3, 2015דיאטה
אוגוסט 4, 2015מנערות לבגרות (תמליל הרצאתה של חגית שחף, ביום עיון למטפלים)
מנערות לבגרות הוא נושא שונה מאשר בדרך כלל כשמדברים על נשים ומשם מתחילים לדבר מיד על גיל המעבר. אני ניסיתי להתמקד הפעם במשהו אחר לגמרי. איכות הבריאות בגיל המעבר תלויה בגיל ההתבגרות, ומשם אני רוצה להתחיל ולכן שם הנושא הוא מנערות לבגרות.
בחברה הארכאית היו טקסים שבטיים, ובהם היה מקום מאוד מכובד למחזור הנשי. המחזור הנשי בסינית נקרא “טל השמיים”. טל השמיים הוא החומר שהשמיים מעניקים לאישה להפרות ולגרום לה לאיזון לאורך כל חייה. הפרישה הצידה בזמן מחזור, המחזור שמתרחש בחברות שבטיות בצורה אחידה לכל הנשים, יש בהם חשיבות גדולה מאוד למולד הירח ולמילואו של הירח. בחברות הארכאיות הנשים היו משתתפות בטקס השבטי – נשים היו מקבלות מחזור בירח מלא. אנחנו מזמן שכחנו את החיבור, כי המון דברים סביבתיים גרמו לנו לשבש את המערכת הזו. נערה שהתבגרה וקיבלה את המחזור שלה נכנסה לתוך כת סודית, כת של נשים פוריות, שבזמן המחזור נתנו להן את אפשרות הפרישה, ההליכה הצידה, המנוחה, כדי לאפשר לגוף למצוא התחדשות.
מה אנחנו עושות היום? במקום לקדש את המקום של אישה, גורמות לעצמן לתפקד במקום של גבר. אישה צריכה לקחת מנוחה בזמן מחזור. היא לא צריכה לתפקד בזמן הזה כמו גבר. והניסיון לסתום את החור עם טמפון ולהמשיך לרוץ כמו גבר היא לא נכונה, היא שיבוש בסיסי במערכת הנשית. לכן כל כך רבות הנשים שמקבלות מחלות במערכת הנשית. ולדבר על הדבר הזה הוא מאוד חשוב גם לנו כמטפלים, לתת לאישה את המקום שלה למנוחה בזמן מחזור, לתת לה את החיבור למקום הזה, ובמיוחד בזמן הנערות שלה, בהיותה צעירה.
אחד המשפטים שנחרטו בראשי הכי קשה בנושא הזה: כשהייתי נערה מתבגרת ישבתי עם חברה שקיבלה את המחזור בפעם הראשונה במרפסת אצל אימא שלה, ואימא שלה אמרה לי משפט שאני לא יכולה לשכוח עד היום: אני 30 שנה עם זה, וזה כל חודש מגעיל אותי. עם “זה”. מה זה “זה”? זו מהותך כאישה, זו הייחודיות של האישה, הפריון של האישה, זה היכולת להכיל את גופה, את התדרים שלה, את האיכויות שלה.
לכן הרפואה הסינית מקדשת מאוד את מקום המחזור, הסתכלות כדי לאזן את המקום הזה, ואיכות בריאות חיי האישה מתחיל בגיל ההתבגרות. שם היא צריכה לאזן רגשות, לתת מנוחה לגוף כדי לשחרר את המחזור, לתת את המקום להכיל דם. דם הוא חומר מאוד חשוב בחיי אישה. ולפעמים מגיעות אליי נשים מבוגרות, שמזמן כבר אין מחזור, והן עם מצבים קשים של אנמיה. מבחינת הסתכלות סינית, דם הוא איבר ככל האברים. הוא איננו אחד מנוזלי הגוף. הוא איבר שצריך לדאוג לרענן אותו ולחדש אותו. ואם אישה איבדה לאורך שנות המחזור שלה או בעקבות לידות מרובות ואובדן דם, והיא לא חידשה וחיזקה לאורך כל שנות חייה את האיבר הזה, היא תישאר גם בגיל המבוגר במקום מאוד מדולדל באיבר הזה, שי, שהוא דם. והאיזון הזה של השי הוא דבר מאוד מהותי ב רפואה סינית.
נערה מקבלת מחזור והרבה פעמים הוא כרוך בקושי. הקושי, חלקו נגרם ע”י חוסר חינוך. אתמול שמעתי שיחה בין בחורה לבין הבוסית שלה שהיא בהריון על הקושי של הלידה. לידה בחברה בה אנו חיים הפכה להיות מחלה. כל מצבי הבריאות מטפלים בהם אנשים בריאים. לידה היא לא מחלה. היא מאז ומעולם הייתה תהליך טבעי, כחלק זורם מאיכות החיים. לא צריך לקחת תרופות כדי ללדת, לא צריך לטשטש את תהליך הלידה, אלא בדיוק כמו את המחזור ואת כאבי המחזור צריך לקדש ולכבד את המקום הזה. צריך ללמוד לנשום, צריך ללמוד לנהוג בטבעיות. מנח הלידה, לדוגמה, על מיטה – הוא מנח שנוח לרופא, ואינו מנח לידה טבעי. מנח לידה טבעי הוא בכריעה. נשים היו סובלות חצי מכמות הכאבים אם מנח הלידה היה טבעי, בכריעה, ולא בדרך שבה נוח לרופא לקבל את הילד. ילד שנולד לא צריך להתקבל לאור פרוז’קטורים. הוא צריך להתקבל באהבה, בחיבוק, בשמחה לתוך החיים. חלק גדול מהטראומות של אישה מתהליך הלידה יכול היה להימנע, שכן הוא תהליך חשוב, שצריך להיות בריא, זורם, איכותי, וצריך לחנך לקראתו. בחברות קדומות הבת ליוותה את אימא שלה כשהיא ראתה אותה יולדת. בנות למדו את תהליך הלידה מנשים אחרות סביבן. אבל היום כל אחת מבודדת בד’ אמותיה ולא לומדת לקדש את תהליך הלידה. ברגע שתהליך הלידה בא בטבעיות זורמת כמו המחזור, הלידה יותר קלה ויותר זורמת, כי הכאבים הם סוג דומה של כאבים, הם סוג דומה של התכווצויות – כל תהליך הלידה קורה בדרך בריאה יותר, איכותית יותר, זורמת יותר, ומקבלת וחובקת יותר לתוכה.
השיקום אחרי לידה גם הוא מאוד חשוב. הוא צריך ללוות הנקה וקבלה של סיטואציה חדשה. הנקה היא דבר מאוד חשוב. מסביבנו יש הרבה תוספים שמכנים את עצמם דומים לחלב אם. זה דומה אבל זה לא. זה חלב של פרה שנועד להאכיל עגלים ולא ילדים. אין תחליף להנקה בחלב אם, ולו רק הקשר בין הילד לאם.
וכך אישה במהלך חייה מאבדת את איכויות הבריאות של השליטה. ואז הגיל שמכונה ברפואה הסינית “החיים השניים” – כי עד כאן אישה הייתה במרכז החיים, קידשה את החיים, קיבלה אותם בכל האהבה והכבוד, וברגע שפסק “טל השמיים” היא צריכה לקבל כבוד מבחוץ, ולהפוך להיות מרכז מכובד בתוך חייה. לכן החיים האלה הם החיים השניים. היא לא מבוטלת מתוך המרכז, היא הופכת אז להיות מרכז הבית. בבית הסיני האימא הגדולה היא מרכז הבית. כיוון שהמקום הפנימי שלה לכבד את עצמה עם טל השמיים איפה שהוא נחלש, ואז היא מקבלת את המקום המרכזי בתוך החברה שלה כאימא הגדולה, כמו אימא אדמה שמכילה את כולם, שמחנכת את כל הבנות לכבוד של המקום הזה.
כל הדברים האלה הם מאוד משמעותיים. ביהדות יש לנו גם את ההפרדה של אישה במקום של נידה. אבל זה הפך ממקום מקודש למקום לא נוח, מקום מוקצה במקום מקום מקודש. וזה חבל, כי גם אנחנו ביהדות צריכים לקדש את זה כמו חברות אחרות. ובבסיס שלנו יש את זה. אבל כמו בהרבה חברות אחרות, המרכזיות של הגבריות בתוך חיינו הלכה והתחזקה, הרי הנידה היום מפורשת בדרך הסתכלות גברית כמקום לא נוח ולא נקי במקום בדרך הנשית החובקת, שהיא דרך מקודשת. גם הנידה ביהדות צריכה להיות מקום מקודש. זו המסגרת שלא מדברים עליה, שבמועדון הזה נמצאות נשים, והוא מקודש לנשים. והמקום הזה של קדושת המקום הנשי, הוא המקום שרציתי לדבר איתכם עליו.
יש כמה דברים שאני אוהבת בניו-וויס במקום של הקדושה הנשית. רובנו היינו צריכות להיות מתפקדות הורמונלית נשית עם רמת יין איכותית וזורמת כדי לאפשר לנו תפקוד נכון בתוך המערכות שלנו. אחד הדברים שמשבשים את המערכת הזו זו רעילות סביבתית. הרבה ממנה גם מהמקום האישי, אבל חלקים ממנה באים ממקומות לא כל כך צפויים כמו הורמונים שמקבלות הפרות כדי להפיק הרבה חלב. ואנחנו מקבלות את זה במזון. הורמונים שמואכלים העופות והבקר כדי להתרבות יותר. הורמונים שנמצאים בחומרי הדברה ומשבשים לנו את המערכות הטבעיות. ולכן, בניגוד לחברות אחרות קדומות יותר, אנחנו צריכות הרבה יותר להתעסק באיזון המערכת. ואז מה אנחנו עושות? לוקחות הורמונים. ואז, כמו הרבה דברים, במקום לתמוך בגוף, משבשות אותו. וכשאני רואה ילדות בנות 12-13, 15 יש להן כאבי מחזור או מחזור לא סדיר – מה נותנים להן? הורמונים. שמשבשים עוד יותר את המערכת ולא מאפשרים לגוף את המעגל הטבעי שלו ואת הזרימה הטבעית שלו.
אחד הדברים שהתחברתי אליהם בניו-וייס הוא ה-Endau. הוא עושה ניסים. המוצר הזה הוא לא לבליעה, הוא עובד בטכנולוגיה של ספיגה עורית. זה חלק שאני אוהבת. הוא קרם למריחה חיצונית, ובניגוד להרבה קרמים צריך ממנו מאוד מעט. אנדאו הוא קודם כל מזון. הוא מאפשר לרצף ההורמונאלי הבריא והתקין לזרום יותר נכון. כיוון שהוא עובד על החלק הנשי, החלק הייני, הדרך הנכונה להשתמש בו זה בשעות הערב, שאז הגוף בונה את הזמן הייני, הזמן האפל, המופנם, הנשי. הוא מכיל שני צמחים פעילים: בטטה פראית (Wild Yam) – בארה”ב היא נמכרת בסופרים, בארץ עד כמה שאני יודעת היא איננה. זו בטטה שמאפשרת לרצף ההורמונאלי לתפקד. זה מזון למערכת ההורמונאלית, מזון שנותן איכות זרימה יותר טובה. האינדיקציה השנייה של ה-Wild Yam במאטריה-מדיקה היא הורדת רמת הקשר, הסיבוך או ההיתקעות שיוצרת כאב. והצמח הפעיל השני הוא תמצית מזרעי שיח אברהם. שניהם צמחים שמאפשרים מערכת זורמת יותר במערכת הנשית.
שוב, כיוון שאני עוסקת ברפואה סינית, אני נותנת את זה מגילים מאוד צעירים, מרגע שמגיע לנערה המחזור הראשון היא יכולה להשתמש בזה. בדרך שונה בגילים שונים אני משתמשת בזה עד 120. גם אחרי גיל הפריון, גם בחיים השניים, אני עדיין משתמשת בו. זה מאפשר לגוף איכות איזון יותר טובה. ואולי אם תשאלו אותי מהו המוצר הראשון והמרכזי שמתייחס לנשיות – זהו המוצר. מוצר טבעי, לא יקר, שעושה פלאים. הכמות שאני מציעה להשתמש היא גודל של עדשה קטנה. אין צורך ביותר.
בגיל הפריון אני מתחילה בערב שבו נגמר טל השמיים, בערב שבו הסתיים המחזור הנשי, ומשתמשת בו, במידה שהכול בריא ותקין, 21 יום בסבב, שאני נותנת לו את ההיגיון המרידיאני: המאסטר של הדם הוא הלב, לכן כיוון שאנחנו מדברים על מעגל דם, אני מתחילה ממרידיאן הלב, ואני מורחת את זה ביום הראשון תחת הזרועות – מהמרפק הפנימי לכיוון בית השחי (חצי עדשה בכל זרוע), כדי להזרים את מרידיאן הלב. העברת הקו היא המשמעותית, לא הכמות. בערב השני עובדים על מרידיאן הכבד, שהוא האחראי הישיר על דם הרחם, ואני מורחת לאורך הירך הפנימית. בערב השלישי אני מודדת “צון” (Tsun) – שתי אצבעות, תחת הטבור, ועושה קו לרוחב הבטן בגובה הזה. זה מרידיאן החגורה, שנכנס ישירות לרחם.
דרך אגב, בנות צעירות לא תמיד יודעות, אבל המרידיאן הזה מאוד חשוב בהקשר של הריון ולידה. בנות עושות פירסינג בטבור. מבחינתי זה מקום לעקרות, כיוון שמנקבים אזור של מרידיאן שמאוד חשוב – והוא בדיוק באזור שיש לנו את קו האיזון – בנושא הריון ולידה. דבר נוסף, נשים לא מודעות לזה שבמשמעות של הריון ולידה יש חשיבות מאוד גדולה לטמפרטורת הגוף. בנקודת הפריון במחזור יש עלייה בחום של רבע מעלה. זו לא רק עלייה פנימית בחום, אלא היא גם עלייה חיצונית. וכדי לקדש את “ארמון הילד” – “באו” – הרחם – זקוקים לטמפרטורה קצת יותר גבוהה. משמע, הדבר המסוכן ביותר אם רוצים להרות זה ללכת עם חולצות בטן, כשהטבור חשוף. כי זה המקום שמתחבר ישירות לרחם ועוזר לעליית הטמפרטורה של הרחם. ברפואה הסינית יש חשיבות מאוד גדולה לשמור על חום באזור הרחם אם רוצים להרות, ואם רוצים בריאות תקינה.
אז אלה המקומות שאני ממליצה למרוח את הקרם, בסבב של שלושה ערבים, 7 מחזורים = 21 יום. ומניחה, נותנת לגוף לעשות את העבודה שלו. וכל חודש חוזרים 21 יום. קודם כל נקבל בנות צעירות עם מחזור יציב יותר ואיכותי יותר. נשים עם פחות כאב (ל-Yam יש גם קונוטציה של הורדת כאב). בכאב שקשור לטרום-וסת כדאי באותו ערב במקום ללכת בהיגיון המרידיאני למרוח את הקרם באזור הכאב. זה יאפשר פחות כאבים. (זה לא תמיד עובד בחודש הראשון, לפעמים זה לוקח כמה חודשים). מובן שכשיש מקרים שיוצאים מהסדר, אנחנו נקבל את זה בסדרים אחרים. במקרה הזה דיברתי על מצב בריא.
|טיפ נוסף – אם אתם רוצים לתת מתנה ליולדת, זו המתנה הכי יפה שאפשר לתת – אנדאו. בערב אחרי הלידה. הרחם תחזור לעצמה בקלות רבה יותר. היא תתאזן. אותה אישה תניק בקלות הרבה יותר גדולה. וכל התהליך של השתקמות: פחות דיכאון אחרי לידה ופחות קושי אחרי לידה.
הערה אחת: אני לא משתמשת באנדאו בימים של דימום, אבל אין לי בעיה להשתמש בו כשיש את דם הלידה. זה לא דם מחזור, וכאן זה יעזור לרחם להשתקם אחרי לידה בצורה הרבה יותר איכותית. בדרך כלל כשאישה יולדת מביאים מתנה לתינוק. שוכחים את היולדת. זו מתנה ליולדת. זה יאפשר לה למנוע באחוזים הרבה יותר גבוהים דיכאון אחרי לידה.
אנדאו לא מיועד רק לגיל הפריון. הוא דבר מאוד חשוב ומהותי בגיל שאחרי תקופת טל השמיים. התקופה של הגיל השני היא תקופה חשובה מאוד להשתמש באנדאו. הוא יאפשר למנוע את תופעות גיל המעבר, בריחת עצם, בעיות של גיל, כל התופעות שמתעוררות בעקבות גיל המעבר – האנדאו הוא דבר מאוד מרכזי.
היסוד השני בהקשר של דם (שי) הוא יסוד עץ. ליסוד עץ יש כמה איכויות שאנחנו צריכים להתייחס אליהן. יסוד עץ הוא הכבד, והדבר המרכזי בו הוא ניקוי רעילות. נכון שהוא אחראי לדם ואחראי לזרימה, אבל הוא אחראי גם על ניקוז וניקוי רעלים מהגוף. וכאן יש לנו הנוני, שמאפשר רוגע ושקט הרבה יותר גדול ביסוד עץ, מאפשר איכות דם בריאה יותר, ואנרגיה רבה יותר כתוצאת לוואי של ניקוי הדם. ברגע שהכבד נקי יותר, הדם זורם יותר.
הדבר השלישי הוא הזנה של הדם. הזנה של הדם היא מאוד מהותית. בהיגיון של צבעים יש לנו 3 צבעי יסוד: האדום, הכחול והצהוב. הצבע שמשלים את האדום (ומזין את הדם) הוא הירוק. זאת אומרת, אם אני צריכה את כל מנעד הצבעים בגוף שלי כדי לאפשר איכות דם, הרי האדום יש לי בדם, ומה שחסר לי זה הכחול והצהוב, שיחד יוצרים את הירוק. זאת אומרת, תמצית של ירוק מזינה את הדם ל-360 תדרים של צבע.
התרכיב הירוק של ניו-וייס הוא GREEN QI – אנרגיה ירוקה. זו אנרגיה ירוקה מאוד מעניינת (אני מכירה הרבה אנרגיות ירוקות, הרבה מייצרים תמציות ירוקות מיובשות לאבקה). היופי והייחודיות של התמצית הזו: יש כאן כמעט את כל התדרים האפשריים של גווני הירוק. מגוון אדיר של צמחים שמכל אחד לקחו קצת, ויצרו קשת שלמה שקיימת כמעט לגמרי בין הכחול לבין הצהוב, שכולם תדרים של ירוק. (זאת אומרת, אם בכל המעגל יש 360 מעלות, בחלק של הירוק יש שליש – 120 מעלות. כלומר, אני צריכה מספר מאוד גדול של תתי-גוונים כדי להגיע לקשת של כל הירוק במרווח הגדול ביותר). זה מה שעשו בגרין-צ’י. אין הרבה מוצרים בניו-וייס, שתסתכלו על רשימת התכולה שלהם ותראו כמה מרכיבים יש בהם – מעל 50 רכיבים. כל אחד מהם יש לו איזה שהיא נקודה טיפה שונה בגוון של תדר הירוק בהזנת הדם. וזוהי הגדלות של המוצר הזה.
אני משתמשת בו בהרבה מאוד מצבים, החל מבעיות של מחזור קל מדי, המוגלובין נמוך מדי, איכות דם ירודה. (למי שעוסק ברפואה הסינית – לשון צהובה, כתומה, שמראה על מחסור בדם בצורה משמעותית), שחור מתחת לעיניים – שוב, מציג את מצב הדם בגוף. משם ועד להרבה מקומות של שיקום דם אחרי לידה, הוספת איכויות דם בזמן הריון. כל הדברים האלה עד גיל המעבר ואחרי – אני משתמשת בתמצית הירוקה שלנו.
יש ליצור ממנה שייק, להמיס את האבקה היטב בשייקר (או לחילופין להקציף בכוס כמו שהיינו מקציפים נס קפה) ולהוסיף מים.
מוצר שהוא מוצר הדגל של ניו-וויס לטעמי – Emperor’s Formula – נוסחת הקיסר. מוצר חשוב מאוד ביום-יום למרות הייחודיות שלו. הצמח המרכזי בפורמולה הוא קליפה של צדפת המו-לי, אבן צדפה בעלת ריכוז גבוה ביותר. במאטריה-מדיקה הקלאסיקה של הפורמולה הזו מכונה “עוגן” – עוגן שמאפשר עגינה יותר טובה במרכז של הנשמה בגוף. אנחנו מוצאים נשים רבות בהקשרים שונים, החל מבעיות בבלוטת התריס, שנמצאות באחוזים הרבה יותר גבוהים בנשים, ועד בעיות מחזור ומצבים של חוסר יציבות רגשית. משהו קופצני שנוטה יותר למלאנכוליה, עצב או פחד. המחשבה בבסיס הרעיון הזה – לפני שהיו עוגני מתכת, היו לוקחים צדפות בעלות צפיפות חומר גבוהה, אוספים אותם בסלים מקש וזורקים אותם כעוגנים. והצדפה הזאת מהותית בחלק הזה כיוון שהיא בעלת צפיפות חומר סידני גבוה מאוד. (זו לא החיה, זו האבן של הצדפה. לכן אין פה בעיית כשרות). הפורמולה הזו, כיוון שהיא משהו מאוד מעגן ומייצב, עושה אותו הדבר כדי ליצור עוגן של הנשמה בתוך הגוף. היא מונעת קופצנות, מאפשרת זקיפות קומה, עמוד שדרה זקוף, יציב, איכותי ורגוע יותר בתוך חיים של אישה, שבגלל משחקי הדם שלה נוטה למקומות יותר בעייתיים.
נכון שרבות גם פגועות בבלוטת התריס, שבהקשר הזה לא התכוונתי לדבר, אבל אני קודם כל מוציאה את הפלואור מתוך חייה, כי זו אחת הבעיות המרכזיות שגורמות לשיבושים בבלוטת התריס. אבל האיכות הרגשית שמאפשרת הפורמולה – לצאת מהמקום השקט יותר, היציב יותר, החוצה – זה כמו למצוא ספר בתוך הספריה או חולצה בתוך הארון. ברגע שהכול מסודר ונמצא במקום – אני יודעת שאני הולכת ושולפת את הדבר שרציתי – ויש לי אותו. את השקט הזה לסדר את הדברים בתוכי – האמפרור פורמולה מאפשר בצורה מאוד יפה ונינוחה.
אפשר להשתמש בזה גם לילדים קטנים, לכן המינון הקטן והנמוך. המינון לאדם בוגר שמרגיש שהוא איפה שהוא לא מיוצב בתוך השקט שלו, הוא 4 X 3 פעמים ביום (12). אני מציעה לקחת אחרי האוכל, כיוון שיש קצת קושי עיכולי בפורמולה הזו. הוסיפו כאן קקאו נקי כדי להקל על העיכול בגלל השומניות שבו. קקאו הוא אנטי-אוקסידנט, והוא שמאפשר הקלה ביכולת הפורמולה להיספג ולהיטמע בגוף.
דברים נוספים שקרו לאורך השנים של השימוש ולימוד של הפורמולה הזו – נשים רבות סובלות מצניחות רצפת האגן, מיכולת החזקה של רצפת האגן, מבריחת שתן, דליפת שתן (בצחוק או במאמץ) – שימוש קבוע באמפרור פורמולה נותן לכליות (יסוד מים) יכולת להחזיק ולאסוף את רצפת האגן באיכות יותר גבוהה. האמפרור פורמולה פונה ליסוד המים ולכן הוא עובד על פחדים, על חרדות.
נשאלת תמיד השאלה: ומה קורה למישהי שמשתמשת בתרופות? כל התוספים שיש לנו אינם תחליף לתרופות. אני לא מורידה תרופות, אני מוסיפה את הדברים האלה כדי לאפשר מקום יותר טוב. כל הדברים האלה לוקח זמן עד שהם יפעלו. ואם יש צורך אחרי תקופה להוריד מינונים בתרופות – הרופא שנתן אותם הוא זה שישנה אותם, ואת תוספי המזון אפשר לקחת כאורח קבוע, כל אחד מהדברים האלה, לאורך כל החיים.
כיוון שאתם מטפלים – שתי קונטרה-אינדיקציות: אנדאו – מי שחלתה בסרטן הורמונלי (לא בקבוצת סיכון, אלא מי שחלתה בפועל) – לא משתמשת באנדאו. גרין צ’י – הקונטרה-אינדיקציה היחידה היא לאדם שנוטל מדללי-דם שבעייתיים לנוכחות של ויטמין K. (זה לא נכון לכולם, זה נכון רק לאנשים שמדללי הדם שהם נוטלים עובדים על המנגנון של ויטמין K). במקרה הזה – לא לקחת.
לאמפרור פורמולה עד כמה שאני יודעת אין קונטרה-אינדיקציה לפי הרפואה הסינית. הצמחים האלה הם צמחים בטוחים. אני יכולה לעבוד איתם מגיל צעיר מאוד על חרדות, פחדים, קושי בכל המקומות האלה – במינונים שונים שתלויים במשקל. אני בדרך כלל לא נותנת מעל 12 ביום, אלא אם כן בפיקוח של מטפל (יש לי אנשים שאני מחזיקה באופן קבוע בתור מטפלת על 20 ליום. אבל זה עם השגחה קבועה. לאנשים שזקוקים למינונים יותר גבוהים, או במקרה חד-פעמי). באמפרור פורמולה אפשר לקבל את התחושה מיידית, ז”א אפשר להשתמש בו כמשהו קבוע, מעגן, אבל באיזה סערת רגשות או מין מערבולת פנימית, שהיא לא מצב רגיל שאדם נמצא – בלקיחה חד-פעמית, 20 דקות עד חצי שעה לאחר הלקיחה – אני ארגיש שינוי בצורה משמעותית ביכולת לצאת מתוך עצמי בשקט יותר גדול, באיכות יותר גבוהה, ביכולת איסוף יותר טובה, מתוך היותן של הכליות עליהן הוא עובד – בעצם גם הן מוגדרות כעוגן מבחינת כל המערכות.
אפילו מבחינת אסטמה – אחד מההקשרים של אסטמה הוא לחץ. והכליות שהן מים משמשות את העוגן התחתון שמחזיק את הריאות מלמטה, ומאפשר להן יכולת נשימה. זאת אומרת, אסטמה על רקע של לחץ, או אפילו בעיות עור על רקע של לחץ, או מחלות שונות על רקע של לחץ – האמפרור פורמולה משמש לנו מייצב איכותי גדול מאוד.
* תודה רבה לרותי ברי על תמלול ההרצאה