שיווי משקל
שיווי משקל
מרץ 6, 2022
כואב אבל פחות
מאי 19, 2022
שיווי משקל
שיווי משקל
מרץ 6, 2022
כואב אבל פחות
מאי 19, 2022

המדע מאחורי הכוח של שמנים אתריים וארומתרפיה

המדע מאחורי הכוח של שמנים אתריים וארומתרפיה

המדע מאחורי הכוח של שמנים אתריים וארומתרפיה

הנוהג של שימוש בעשבי תיבול לריפוי היה מקובל במשך אלפי שנים לפני שהומצאו תרופות מודרניות. אנשים הסתמכו על משחות, שמנים ובשמים העשויים מצמחי מרפא ארומטיים לשיפור הבריאות והרווחה הכללית. לא רק שתמציות אלו היו אמורים לגרם להחלמה וריפוי וכן לרומם את הרוח ולהרחיק איומים, אלא שהם גם נחשבו כמקשרים את האדם עם אלוהיו.

אחת מצורות הטיפול המוקדמות ביותר באמצעות צמחים כרוכה בשריפת עשבי תיבול ריחניים כדי "לעשן" את החולים. מנהג זה, הדומה לשריפת קטורת למטרות טיהור, שימש גם בימי קדם כדי לגרש רוחות רעות. הדתות הקדומות ראו באוויר ובנשימה ביטויים של האלוהי, ולכן שאיפה של ניחוח נעים של עשבי תיבול שרופים, ניחוח יערות, תבלינים או שרפים היה אמור לטהר ולרפא את הגוף מבפנים. מילוי חדרים וחללים בעשן ארומטי נחשב גם דרך טובה לטהר את האוויר ולהיפטר מאנרגיה שלילית.

מוצרים שמוזכרים במאמר שעשויים לעניין אותך

כיום, למרות ההתקדמות המודרנית, אמונות אלה עדיין חיות מאוד ומשפיעות לא רק על מנהגים דתיים, אלא גם רפואיים. העניין ברפואה אלטרנטיבית, במיוחד השימוש בתרופות צמחיות, גדל בהתמדה בשנים האחרונות, וארומתרפיה, שלוחה של רפואת צמחים, הפכה כעת לתרופה של אנשים רבים

כיום, למרות ההתקדמות המודרנית, אמונות אלה עדיין חיות מאוד ומשפיעות לא רק על מנהגים דתיים, אלא גם רפואיים. העניין ברפואה אלטרנטיבית, במיוחד השימוש בתרופות צמחיות, גדל בהתמדה בשנים האחרונות, וארומתרפיה, שלוחה של רפואת צמחים, הפכה כעת לתרופה של אנשים רבים

למרות שקיימים אותם עקרונות, יש הבדל מוחלט בין ארומתרפיה מודרנית לבין מה שהיה נהוג בימי קדם. בהשוואה לשמנים הארומטיים המשמשים מרפאים עתיקים, השמנים האתריים המשמשים בגרסה של היום של ארומתרפיה הם תמציות צמחים מרוכזות יותר. זה לא רק עושה אותם חזקים יותר, אבל השפע הטבעי שלהם של רכיבים פעילים גם מאפשר להם להציע שפע של יתרונות בריאותיים.

המדע מאחורי היתרונות הטיפוליים של שמנים אתריים

כתבים קדומים מצביעים על כך שהמצרים הקדומים היו החלוצים בשימוש בשמנים ארומטיים שמקורם בצמחים למטרות שונות, כגון רפואה, קטורת וקוסמטיקה. על מנת להשיג שמנים אלה, הם גם היו מספיגים חלקי צמחים כמו שורשים, זרעים או עלי כותרת בשמן ואז סחטו את התערובת דרך מטלית או חיממו אותם בשמן או בעזרת חומרים ממיסים אחרים.

למרות ששיטות אלה אפשרו להם לחלץ ניחוחות, הם לא היו היעילים ביותר. זה לא היה עד לתהליך זיקוק. תהליך זה הומצא על מנת לאפשר להפיק באופן אמין את רוב התרכובות הארומטיות בצמחי מרפא. מכיוון ששמנים אתריים הם מרוכזים מאוד, יש להם ריח חזק יותר מהצמחים שהם נגזרו ממנו והם חזקים ופעילים מאוד. למעשה, שיטות זיקוק מודרניות כמו זיקוק קיטור מאפשרים להפיק עד 93% מתכולת השמן האתרי של הצמח ללא אובדן משמעותי של פיטו-נוטריאנטים שהם הרכיבים הפעילים.

למרות שישנם אנשים שמטילים ספק בערך הרפואי של שמנים אתריים, יש מדע ברור מאחורי היתרונות המדווחים שלהם. על פי דו"ח שנערך על ידי הספרייה הלאומית לרפואה של ארה"ב, ההשפעות של שמנים אתריים על גוף האדם קשורות לאופן שבו התרכובות הארומטיות שהם מכילים משפיעות על בלוטות חיישני הריח. חיישני הריח הם מבנה חיוני במערכת הריח המכיל מספר נוירונים האחראים על קבלת והעברת מידע של חוש הריח.

כאשר אנו שואפים שמנים אתריים, התרכובות הארומטיות מעוררים את קולטני ריח בחלל האף על מנת לייצר אותות כימיים המפעילים תאי קולטנים של חוש הריח. תאים אלה שולחים את האותות לנוירונים בקולטני הריח  אשר מעבירים את המידע לקליפת הריח שהיא המקום העיקרי במוח אשר מעבד מידע מחוש הריח.

על פי מחקרים, הנוירונים בקולטני הריח ממלאים תפקיד קריטי בעיבוד חוש הריח. מידע נשלח לקליפת הריח על ידי שני סוגים של נוירונים. כלומר, תאים מיטרליים ותאים tufted. הפעילות שלהם מוסדרת על ידי שני סוגים אחרים של נוירונים, כלומר, תאי גרגר ותאים periglomerular, אשר יכולים לעכב את פעילותם.

עובדה מעניינת, לא כל תרכובות הריח יכולים לעורר תאים מיטרליים ותאים tufted. לפעילות, מחקרים מראים כי נוירונים אלה אינם מגיבים לאותן תרכובות ארומטיות. במקום זאת, כל סוג מזהה רק כימיקלים עם מבנים ספציפיים.

יתר על כן, תאים מיטרליים ותאים ייחודיים נושאים מידע מעורר לחוש הריח ומנתבים אותם לחלקים שונים של קליפת הריח במוח שחלקם מחוברים לזיכרון אסוציאטיבי (קליפת המוח piriform), למידה מרחבית (קליפת המוח האנטורינאלית), קידוד זיכרון ורגולציה רגשית (אמיגדלה), בין היתר. משמעות הדבר היא, בהתאם למרכיבים הארומטיים שלהם ואת הנוירונים שהם מעוררים, זה אפשרי עבור שמנים אתריים להפעיל השפעה מסוימת על אזורי המוח האלה ואת הפונקציות שלהם כאשר בשאיפה.

דרך נוספת שבה שמנים אתריים פועלים על מערכות הגוף היא אם מיישם אותם חיצונית על העור topically. שמנים אתריים אורגניים עשירים בפיטונוטריאנטים שעשויים לתמוך בבריאות מבחוץ ומבפנים. ניתן  לנצל את זה על ידי דילול השמן האתרי שנבחר בשמן נשא טוב כי הוא עדין מספיק עבור יישום נדרש ונספג בקלות על ידי העור. כמה מן השמנים הטבעיים הטובים ביותר לשימוש כשמני נושא כוללים שמן קוקוס, שמן חוחובה, שמן זרעי קצח ושמן ורד הבר.

שמנים אתריים אשר עשויים לתמוך בבריאות הכללית

ארומתרפיה מיושמת כיום ברחבי העולם והפכה למוכרת ביתרונותיה גם לבריאות הנפש. מספר מחקרים דיווחו גם כי ישנם מספר שמנים אתריים אשר יש להם תכונות ניקוי טבעי המתאימים ליישומי ניקוי והפגת רעילות מהגוף.

מחקר שפורסם בכתב העת Antibiotics מנה 10 שמנים אתריים שיכולים לתמוך בתפקודי ההגנה של העור. יתרון זה יוחס לתרכובות הביו-אקטיביות שהן מכילות, שמאפייניהן העוצמתיים מאפשרים לשמנים לספק תמיכה רבת ערך למערכת החיסון. חלק מהשמנים האתריים ברשימה כוללים את המור, טימין, קליפת קינמון, פירות יער פימנטו (allspice) ושמנים אתריים מזרעי כמון.

אם אתם מחפשים שמנים נהדרים לשימוש עבור ארומתרפיה, אלה חמישה שמנים אתריים אשר לבטח ישמחו אתכם עם הניחוח הנעים שלהם יחד עם שפע יתרונות בריאותיים.

שמן אתרי לבונה ( frankincense )

שמן אתרי זה המכונה "מלך השמנים" בגלל הרבגוניות שלו ואת המאפיינים המועילים שלו, שמן לבונה שימש מאז ימי קדם כתרופה טבעית עבור מחלות שונות. שמן אתרי זה, המופק מהשרף המיוצר על ידי עץ הלבונה ההודית (Boswellia serrata), מכיל ניחוח הדרים בהיר ומאפייני ניקוי טבעיים שיכולים לסייע בטיהור האוויר בתוך הבית ולנקות כל משטח. מחקרים הראו כי שמן סראטה לבונה מכיל גם מרכיבים רבי עוצמה. כמו חומצות a-thujene ובוסווליות המאפשרות כסיוע ותמיכה במצבי רוח שונים ועד מצבי דיכאון. חומרים אלו פועלים ביעילות על העור, המפרקים, בריאות הפה ומערכת החיסון.

שמן אתרי לבונה צריך להיות בדרגת פרימיום ובאיכות טיפולית, רצוי שיהיה מאושר ונבדק במעבדה שאינו מכיל גלייפוסט, מתכות כבדות ומרכיבים זרים.

שמן אתרי תפוז בר ( wild orange )

שמן אתרי תפוז בר מופק מהקליפה של פרי הדר סיננסיס (תפוז מתוק). על פי מחקרים, שמן אתרי בעל ריח נעים זה מכיל בדרך כלל יותר מ -90% של תרכובת ארומטית המכונה לימונן, אשר נותן תפוזים מתוקים ריח הדרים האופייני להם. שמן אתרי תפוז בר מכיל גם תרכובת ארומטית נוספת הנקראת לינלול, אשר מריחה כמו לבנדר מתוק עם נגיעה של הדרים. יחד, לימונן ולינלול אשר יוצרים בשמן אתרי תפוז מתוק תכונות רצויות המאפשרות לו לתמוך בתפקוד בריא של העור והמערכת החיסונית, כמו גם יוצרים מצב רוח חיובי. הן לימונן והן לינלול מחזיקים גם בתכונות ניקוי טבעיות שהופכות שמן אתרי תפוז מתוק לתכשיר ניקוי מעולה ולא רעיל לשימוש ברחבי הבית.

 

שמן אתרי מנטה ( peppermint )

מופק מצמח Mentha, אחד עשבי התיבול העתיקים ביותר המשמשים ברפואה העממית האירופית, שמן אתרי מנטה אורגנית משמש לעתים קרובות ביישום חיצוני על העור topically כדי להקל על בעיות עור קלות כמו גירוד. כאשר נעשה שימוש ארומתרפי, שמן אתרי מנטה מסייע להרגיע שיעולים באופן טבעי ולהפחית מצבי לחץ נפשי ורגשות מלחיצים.  אבל מה שהופך את השמן הרב-תכליתי הזה למיוחד עוד יותר הוא שהוא מסייע לשמור על השיניים והחניכיים נקיים ועל נשימה רעננה. להגברת יעילות מומלץ להוסיף שמן אתרי זה למשחת שיניים או מי הפה. כל היתרונות הללו הם תודות למנטול ומנטון, שני המרכיבים הפעילים העיקריים של שמן אתרי מנטה, כמו גם מגוון של פוליפנולים ונוגדי חמצון.

שמן אתרי רוזמרין (rosemary  )

אחד השמנים האתריים האהובים ביותר בהם נעשה שימוש ארומתרפי, שמן אתרי רוזמרין בעל ניחוח ייחודי, כמו הדרים עם ריח עשבוני ממריץ. שמן אתרי רוזמרין מופק מצמח רוזמרינוס, צמח שמקורו באזור הים התיכון המשמש למטרות קולינריות, רפואיות ודתיות במשך אלפי שנים. כאשר נעשה שימוש בעזרת מפיץ שמנים כמו דפיוזר אזי לשמן אתרי רוזמרין יש אפקט מרגיע, לעזור להפחית רגשות מלחיצים ולתמוך בבהירות מנטלית. מוכרים גם השפעות מועילות של שמן אתרי זה על העור והקרקפת. על פי מחקרים, רוזמרין זוכה ליעילות רבה תודות לתכונותיו תומכות הבריאות ותודות לנוגדי חמצון חזקים כמו קמפור, חומצה רוזמרינית, חומצה קפאית, חומצה בטולינית וחומצה אורסולית.

שמן אתרי קרדמון (הל ) ( cardamom )  

שמן אתרי הל הוא תכליתי ועוצמתי יש לו ניחוח חריף אך מתוק, עצי. מכיוון שהוא משתלב היטב עם שמנים אחרים, שמן אתרי הל משמש לעתים קרובות בשילוב עם שמני הדרים, שמנים מעצים שונים וקליפות עצים וכן ושמנים המופקים מתבלינים. הוא גם מרומם וגם ממריץ כאשר נעשה שימוש בשאיפה. הוא מכיל תרכובות מוכרות כמו לימונן ו linalool – אותם חומרים פעילים שנמצאו בשמן אתרי תפוז מתוק. הודות לנוכחות של אקליפטול חזק מאוד, שמן אתרי הל שופע בתכונות נוגדות חמצון וניקוי טבעי מדהים אשר מסייעים בתמיכה ושמירה על בריאות העור ובריאות הפה, וכן מסייע ליצירת מצב רוח חיובי ותפקוד חיסוני יעיל ובריא.

שמנים אתריים נוספים לחיזוק מערכת החיסון:  לימון, קליפת קינמון, ציפורן, אקליפטוס, רוזמרין.

שמים אתריים למערכת הנשימה: מנטה , מרווה, עץ תה, הל, אקליפטוס, לימון שמנים אתריים איכותיים אלה מועילים מאד גם את האוויר בכל חדר במשרד ובבית ולמלא אותו בריח פריך ונקי אשר בוודאי תיהנו ממנו.

 

לייעוץ מקצועי, לרכישה ולטיפול בשמנים ארומתרפיים – 0505740431

סימוכין מחקריים

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2221169115001033

 

Print Friendly, PDF & Email
שתף
שנדבר? דילוג לתוכן